דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדרכת הורים - דוגמאות למסרים כפולים 

מאת    [ 03/05/2012 ]

מילים במאמר: 642   [ נצפה 2260 פעמים ]

אם אנחנו רוצים להעביר לילדים שלנו ערכים, הרגלים ומנהגים, כדאי שגם אנחנו כהורים נתנהג על פיהם ולא רק נדבר עליהם.
אז כדי שלא נבלבל אותם, בהדרכת הורים בחרתי  7 מסרים נפוצים שהורים מנסים להעביר לילדים אבל לא תמיד מצליחים ליישם בעצמם.

  • אנחנו מנדנדים לילדים שספורט זה חשוב, אבל אנחנו לא עושים.

אין ספק שבקשה כזו מילד תעורר אצלו פליאה. הרי אם חשוב לעסוק בספורט למה הם לא עושים. המסר הכפול עלול לבלבל את הילד ויצור את הרושם שלא בטוח שספורט באמת חשוב. עדיף במקרה הזה, לומר את האמת "אני אמנם לא אוהב ולא עושה כפי שאתה רואה שום פעילות ספורטיבית, אבל אני יודע ויכול להראות לך מיני כתבות, ולהכיר לך אנשים שהספורט הועיל להם "

  • אסור לשקר, אבל שנוח לנו אנחנו אומרים לילד תגיד שאמא לא בבית "

אני מאמינה שאמא שאומרת לילד שיגיד שאמא לא בבית לא יכולה מסיבות שונות להתפנות לכן אין יותר נכון מלומר לילד תגיד שאני לא פנויה ולא להיגרר לשקרים. אם הדבר כבר נעשה אפשר לומר לילד שהיא מצטערת שהיה עליה לשקר אבל לא נותרה לה ברירה כי לא היה נעים לה לסרב.

  • אסור להרביץ, אבל אומרים לילד תחזיר למי שמרביץ לך!

אין ספק שאמירה כזו לא תחנך את הילד שאין להשתמש באלימות. המסר שיקלוט הילד הוא אפשר להרביץ . לכן המלצתי היא ראשית לשמש מודל לילד. לעולם לא להכות ילד. וכמובן ללמד את הילד דרכים אחרות להתמודד עם הילד האלים כלפיו. אני מציעה לשאול את הילד מה לדעתך כדאי לעשות כשמשהו מכה אותך? אם לא יהיו בידי הילד רעיונות הוא יכול להציע אפשרויות כמו: כל פעם שרוצים להכות תעזוב את המקום, תפנה אל ההורה אל גננת, ואולי אפילו להזמין את החבר המכה הביתה ל"סולחה"

  • מבקשים מהילד לשתף אותנו, אבל לא משתפים אותו בכלום....

שיתוף כמו מסרים וערכים ניתן ללמד על ידי דוגמא אישית. הורה שלא משתף לא יכול לצפות שהילד ישתף אותו ויספר לו מה עובר עליו. זה נכון בגיל הצעיר ויותר כשהילד גדל ונורא חשוב לנו לדעת מה עובר על המתבגר שלנו. שיתוף הוא מהדברים החשובים לאמן ילד לקראת החיים המשותפים שלו בחברה ובזוגיות. הורה שמתקשה לשתף יכול להתחיל ולהתאמן בשיתוף. להתחיל בדברים טריוויאליים ופשוטים מחיי היומיום כמו: חוויות מהפקקים בדרך, חוויה מסרט..... ויכול מאד להיות שהדבר יעורר אצל הילד רצון לשתף גם. 

  • תדבר בכבוד אבל לא מדברים בכבוד בתוך הבית

הבית הוא המעבדה בה לומדים ילדים ערכים. כבוד מלמדים מדוגמא אישית. יהיה מאד קשה לצפות מילד שרואה כיצד ההורה לא מכבד את המורה הגננת שיהיה ילד מכבד. שימת לב לדברים תועיל מאד. אם בכל זאת נאמר דבר מה בחוסר כבוד אפשר להתנצל ולומר לילד "כעסתי מאד" לכן אמרתי מה שאמרתי ואני מתנצל.

  • תאכל בריא אבל אנחנו אוכלים ג'אנק !

הנה לנו הזדמנות לשנות מהרגלינו. להתחיל לאכול אוכל בריא מפני שאם רק נדבר על אוכל בריא המסר לא יועבר והילד יקלוט מהר מאד שדיבורים לחוד ומעשים לחוד. למרבה הצער הגאנק הוא בדרך גם טעים לכן הילד לא יוותר עליו לטובת ירקות ופרות לכן הוא ימשיך וידרוש את הגאנק. המלצתי היא :אין בכוונתכם להפסיק לאכול או לצרוך מזון לא בריא לא להטיף אליו. זה במילא לא יעזור.

  • אוכלים רק סביב השולחן, אבל חוטפים משהו בדרך במטבח

ילדים הם עם חכם שרוצה הסברים "למה אתה כן ואני לא" לכן אם אתם רוצים לקיים איזה שהוא כלל או חוק בבית כדאי שיהיה לו הסבר ברור ומובן. אם אין הסבר שכזה עדיף לוותר עליו. ההורה משמש דוגמא ומודל לילד ולא יוכל לשחק לאורך זמן את שני התפקידים גם מדבר על חשיבות הערכים וגם מזלזל בהם.
זה כמובן נכון לגבי כל ערך שלכם כמו לא לאחר, לא לצעוק, לא לקלל לא ללכלך......

 
בהדרכת הורים מבינים ההורים כי הילדים עם חושיהם המפותחים כל כך, רואים, שומעים ומרגישים אותנו באופן כזה שכדאי לנו להיות ערים ומודעים למה שאנחנו אומרים, עושים ומשדרים באופן עקיף או ישיר.

 

 

שרה נייס, הדרכת הורים 20 שנים, בשנים האחרונות אני מאמנת משפחתית ומרצה להורים. שנים רבות של ידע וניסיון אישי ומקצועי שרכשתי יחד עם אמונה מלאה בגישה האדלריאנית, מאפשרים לי להעניק לכל משפחה את המתנה הגדולה מכולן - בנייה והעצמת המשפחה – הורות מאושרת. אימון משפחתי מתאים גם למשפחות חד-הוריות, סבים וסבתות, זוגות שעומדים ללדת ולהיות הורים לראשונה. אימון משפחתי שהופך חיכוכים לחיוכים, פרטים נוספים   http://www.snaiss.co.il/




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב